ورزش خطر مرگ زودرس را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کاهش می‌دهد

9 نوامبر 2017- محققان می‌گویند خطر مرگ زودرس برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که دارای فعالیت بیشتری هستند در مقایسه با افرادی که مرتب به ورزش نمی‌پردازند، کمتر است.

احتمال مرگ قبل از موعد در شرکت کنندگان غیرفعال نسبت به کسانی که فعالیت بیشتری دارند، 37 درصد بیشتر است، اما نویسندگان این مقاله هنوز علت تأثیر ورزش بر افزایش امید به زندگی را کشف نکرده‌اند. یک تئوری این است که  فعال بودن به کنترل وزن بدن کمک می‌کند و بنابراین خطر ابتلا به عوارض دیگر دیابت نظیر بیماری کلیوی و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

 در این مطالعه که در هلسینکی انجام گردید، الگوهای ورزشی 2639 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که 310 نفر از آنان به بیماری کلیوی دیابت(DKD) مبتلا بودند، بررسی گردید.

محققان بر فرکانس، شدت و مدت فعالیت بدنی هر فرد تمرکز کرده و بمدت 11 سال این افراد را تحت نظارت و پیگیری قرار دادند. در طول این تحقیق 270 نفر جان خود را از دست دادند. در گروهی که کمترین فعالیت بدنی را داشتند، میزان مرگ‌ ومیر برابر با 14.4  درصد بود. درحالیکه این آمار برای گروهی که بیشترین فعالیت بدنی را داشتند، 4.8‌ درصد اعلام شد. بنظر می‌رسد فعالیت فیزیکی مزایایی برای بیماران مبتلا به بیماری کلیوی و بدون بیماری کلیوی در بردارد.

 تحقیقات بسیاری نشان داده اند که ارتباطی قوی بین ورزش و دیابت نوع 2 وجود دارد، اما شواهد زیادی مبنی بر اینکه چگونه فعال بودن می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز مفید باشد، وجود ندارد، بهمین دلیل محققان این پژوهش را انجام دادند.

 نویسنده‌ی ارشد این مطالعه دکتر Dolenc از دانشگاه و بیمارستان هلسینکی می‌گوید: پزشکان همیشه فعالیت بدنی را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بدون شواهدی قوی تجویز می‌کنند. اکنون ما می‌توانیم بگوییم که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، فعالیت بدنی نه تنها سبب کاهش خطر نفروپاتی دیابتی  و حوادث بیماری قلبی عروقی می‌شود بلکه همچنین مرگ ‌ومیر زودرس را کاهش می‌دهد.

در بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط تا شدید به افراد مبتلا به دیابت توصیه شده است. یافته‌های این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetes Care منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/nov/exercise-reduces-the-risk-of-premature-death-in-type-1-diabetes,-study-reports-95689452.html